Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzdělanostní reprodukce: má sociální postavení rodičů vliv na vzdělávání jejich dětí?
Kučerová, Vendula ; Kubišová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Vzdělanostní reprodukce: Má sociální postavení rodičů vliv na vzdělávání jejich dětí?" se zabývá vlivem sociálního statusu rodičů na vzdělávání jejich dětí. Práce je rozdělena do čtyř částí, které popisují vzdělanostní reprodukci ze tří hledisek - vzdělávání, školní systém a rodina. Na začátku každé kapitoly jsou vysvětleny pro tuto práci významné pojmy. V první části nazvané "Vzdělávání" je vymezen vývoj významu tohoto klíčového pojmu a nastíněn problém vzdělanostních nerovností. V druhé části jsou tyto nerovnosti popsány z hlediska školského systému v České republice. Třetí část "Rodina" pojednává o sociálních rozdílech mezi rodinami a popisuje, jak tyto nerovnosti ovlivňují chování rodin, jakožto příslušníků rozdílných sociálních vrstev. V poslední části s názvem "Vzdělanostní reprodukce k české společnosti" jsou uvedeny dva příklady výzkumů, které byly provedeny v České republice.
České učňovské školství na rozcestí
Knedla, Dalibor ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce "České učňovské školství na rozcestí" představuje problematiku učňovského školství. Práce vychází z teoretických východisek vzdělanostní reprodukce, pozitivních funkcí diverzifikovaných systémů, celoživotního vzdělávání a způsobu vymezení problému ve veřejné politice. Přináší pohled z mezinárodní perspektivy a identifikuje silné a slabé stránky jednotlivých systémů. U českého systému hledá příčiny a důsledky negativních i pozitivních jevů. Snaží se porozumět pozici zaměstnavatelů i samotných žáků. Porozumění postojům jednotlivých aktérů činí na základě vlastního sběru dat. Práce respektuje diverzifikaci oborů a zkoumá, jak se postoje žáků u jednotlivých oborů liší. Na základě vymezeného problému jsou zde stanoveny klíčové oblasti, které determinují současný stav učňovského školství. Těmito oblastmi jsou samotný systém odborného školství, který svou selektivitou zvýhodňuje žáky z rodin s vyšším socioekonomickým zázemím, oblast kariérního poradenství, jehož role je především u žáků vstupujících na učební obory malá, a oblast spolupráce se sociálními partnery, která je klíčová pro zajištění kvality odborného školství. Pomocí stanovených klíčových oblastí autor ukazuje možné směry politické změny. Klíčová slova Učňovské školství, učební obor, aktéři veřejné politiky, vymezení problému,...
Rozhodování žáků v procesu volby učebního oboru jako další vzdělávací cesty
Chvátalová, Monika ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Gorčíková, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření.
Vzdělanostní reprodukce: má sociální postavení rodičů vliv na vzdělávání jejich dětí?
Kučerová, Vendula ; Kubišová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Vzdělanostní reprodukce: Má sociální postavení rodičů vliv na vzdělávání jejich dětí?" se zabývá vlivem sociálního statusu rodičů na vzdělávání jejich dětí. Práce je rozdělena do čtyř částí, které popisují vzdělanostní reprodukci ze tří hledisek - vzdělávání, školní systém a rodina. Na začátku každé kapitoly jsou vysvětleny pro tuto práci významné pojmy. V první části nazvané "Vzdělávání" je vymezen vývoj významu tohoto klíčového pojmu a nastíněn problém vzdělanostních nerovností. V druhé části jsou tyto nerovnosti popsány z hlediska školského systému v České republice. Třetí část "Rodina" pojednává o sociálních rozdílech mezi rodinami a popisuje, jak tyto nerovnosti ovlivňují chování rodin, jakožto příslušníků rozdílných sociálních vrstev. V poslední části s názvem "Vzdělanostní reprodukce k české společnosti" jsou uvedeny dva příklady výzkumů, které byly provedeny v České republice.
Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace
Votavová, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Barbora Votavová ISS FSV UK Abstrakt diplomové práce Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání Práce se zabývá fenoménem nedokončování vysoké školy v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání a proměn trhu práce. Narozdíl od vzdělanostní reprodukce a mobility, která je v prostředí České republiky poměrně často zkoumána, se tématu nedokončování vysoké školy věnuje jen minimum prací. Tento text se tedy snaží prostřednictvím zkušeností těch, kdo vysoké školy opouštějí před získáním diplomu, tedy drop-outs, toto téma otevřít. Skrze rozhovory s drop-outs pátrá po specifických aspektech jejich vzdělávacích drah. Snaží se na základě jejich vyprávění rekonstruovat významy, které ti, kdo ze škol odcházejí, přisuzují prvkům, momentům a charakteristikám vlastních vzdělávacích drah. Hledáním odpovědí na základní otázky, pátrající po významech vzdělání, vzdělávací dráhy a toho, co má vliv na její podobu, se snaží identifikovat oblasti, které jsou pro nedokončování vysoké školy relevantní. Vlastní data uvádí jak do širšího kontextu, ve kterém se vzdělávací dráhy odehrávají - tedy kontextu dynamického trhu práce a proměňujícího se charakteru vysokých škol, tak je interpretuje v kontextu dosavadních výzkumů, zabývajících se fenoménem drop-out. Na základě této...
Postoje ke vzdělání a problém sociální stratifikace
JAROŠOVÁ, Jana
Práce se zabývá postoji ke vzdělání v souvislosti s problémem sociální stratifikace. Popisuje, jaké skutečnosti a do jaké míry ovlivňují žáka v postojích ke vzdělání. Prostřednictvím výzkumů z oblasti sociologie výchovy a vzdělávání, které v této oblasti byly provedeny, sleduje vývoj, který nám přibližuje situaci ve společnostech tradičních a moderních. Ukazuje nerovnosti ve vzdělání ve společnosti a přibližuje jejich příčiny.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.